Jesteś tutaj
Start > Tematy wybrane > “Sam naprawiam” – wymiana rozrządu w YD25

“Sam naprawiam” – wymiana rozrządu w YD25

Witajcie,
Ponieważ rozrząd w YD25 to bardzo newralgiczna sprawa postanowiłem opisać co i jak zrobić aby wymienić go własnoręcznie, oszczędzając przy tym czas i pieniądze. Czynności nie są skomplikowane jednak wymagają podstawowych umiejętności i wiedzy o mechanice samochodowej. Samochód trzeba będzie unieruchomić na około 2-3dni. Oczywiście można to zrobić w jeden dzień ale zalecam rozłożenie prac na wspomniany czas.
Nie ponoszę odpowiedzialności z usterki wynikające z zmian zawartych w kolejnych generacjach silnika YD25, zapieczonych śrub oraz uszkodzeń wynikających z braku umiejętności czy dodatkowych rąk do pracy. Wszystkie czynności wykonujecie na własną odpowiedzialność.
Poświęciłem tydzień czasu na zebranie najistotniejszych zmian w konstrukcji, opinii mechaników, informacji z ASO oraz od producentów części a także informacji z for. Informacje zebrałem z źródeł: Nissan Navara net, Nissan-Asia, The Nissan Path, NPORA, Centrala Nissana w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Nissan Australia, YD25.Com.Au, Billcar Engineering LTD UK.
Dziękuję kolegom Alkaspaw oraz Kkn za udzielenie ważnych wskazówek dotyczących wymiany rozrządu.
Problemy z rozrządem.
Bezpośredni wpływ na żywotność elementów rozrządu ma jakość oraz czas pracy oleju silnikowego. Wymiany przy 30tyś km. powodują praktycznie natychmiastowe naciąganie rozrządu już od 17-20tyś km. na jednej wymianie oleju. Gęstniejący olej powoduje że łańcuch jest coraz bardziej naciągany, a napinacz zamiast pracować elastyczniej robi się coraz bardziej twardy. Dodatkowy wpływ ma pompa oleju, która na przestrzeni czasu uległa kilku modyfikacjom. Jej problem polega na długim czasie generowania ciśnienia potrzebnego do prawidłowej pracy rozrządu. Rady na to nie ma, chociaż w naszym kraju znajduje się firma która może zamontować dodatkową pompę oleju. Nie mniej jednak stosowanie oleju bardzo dobrej jakości który nie będzie spływał zabezpiecza elementy mechanizmu rozrządu. Z centrali Nissana z Z.E.A. otrzymałem informacje że wymiana rozrządu jest przewidziana co 3 lata lub 90tyś. km. I takie wymiany są przeprowadzane wszędzie tylko nie w EU, gdzie Nissan nie podaje informacji dotyczących okresów wymiany rozrządu. Typowy objaw rozciągniętego rozrządu to przede wszystkim głośna praca silnika oraz słyszalny efekt tarcia: (filmy w wątku) http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/96866-dziwny-d%C5%BAwi%C4%99k-z-prawej-strony-silnika/
1. Części
Podstawowe pytanie: zakładać zwykły czy wzmacniany rozrząd? Mam nadzieję że czytając niniejszy dział znajdziecie na to odpowiedź. Podsumowując informacje z wspomnianych źródeł, wymiana na rozrząd wzmacniany ma sens ale tylko jeśli został on oparty na markowych elementach. Na dzień dzisiejszy jest dwóch producentów rozrządów których polecają użytkownicy z wymienionych for:
– YD25.com.au – Rozrząd jest oparty na fabrycznych częściach Nissana z wyjątkiem dolnego i górnego łańcucha który jest adaptowany z części Lamborghini Murcelago lub z kombinacji YD25 montowanego w Navarze D22. i Navarze D40 (Path R51). Zębatki i koła są produkowane przez nich własnoręcznie. Cena z przesyłką do Polski 1100 dolarów australijskich + cło i VAT 23%.
– Billcar Engineering LTD UK. – Rozrząd oparty jest na oryginalnych częściach Nissana. to kombinacja oryginalnego rozrządu z Navary D40 (Path R51) – górna część. Oraz z Navary D22 – dolna część. producent produkuje tylko podwójną zębatkę dla vacu-pompy. Cena około 900-1000  GBP + wysyłka do Polski.
Cała reszta to made in China na którą narzekają w szczególności koledzy z Nissan-Asia. Łańcuchy naciągają się około dwukrotnie szybciej, a problemy z zacinającymi się napinaczami to temat rzeka. Bardzo dużo pozytywnych opinii otrzymują rozrządy firm: Nishioka, FAI Auto Parts, Matsuba, Asumi. Generalnie wszystko powyżej 1000zł można śmiało montować.
Na przestrzeni czasu Nissan przeprojektował górny napinacz. Od września 2006 roku górny napinacz otrzymał podkładkę dławiącą za którą znajdowała się komora olejowa napinacza. Od sierpnia 2008 roku usunięto podkładkę i komorę olejową (ciśnienie oleju powiększało z czasem dziurę podkładki dławiącej). Podkładkę zintegrowano całkowicie z napinaczem i dwa elementy stały się jednym.
Podobnie postąpiono z pompą oleju. Model 15010-EB30A został zastąpiony w 2008 roku modelem 15010-EB70A. Czy sprawniejszą czas pokaże.
Poza kompletem rozrządu będą potrzebne:
  • płyn chłodzący – stary trzeba będzie zlać.
  • olej silnikowy – inaczej nie zdemontujemy pompy oleju stanowiącej dolna osłonę rozrządu.
  • uszczelkę górnej pokrywy rozrządu – zalecane, w moim wypadku stara była odgnieciona i olej ciekł po jej dolnej stronie. Numery Nissan: 13520-BN80A (pokrywa aluminiowa), 13520-EC01A (pokrywa plastikowa, cena w ASO około 70zł).
  • pompa oleju – zalecana, numer Nissan 15010-EB70A, cena około 750zł.
  • płynna uszczelka – do uszczelnienia pompy oleju, polecam uszczelkę firmy Dirko (Elring), cena około 25zł. Jedna tubka wystarczy.
  • simmernig pompy oleju jeśli uszkodzimy go w trakcie demontażu, chociaż warto założyć nowy.
2. Narzędzia
Podstawowym narzędziem to będzie dodatkowa para rąk. Samemu będzie bardzo trudno zdemontować np. koła zębate wałków rozrządu. Z narzędzi szczególnych będziemy potrzebować:
  • nóż do tapet – odcięcie starej pompy oleju od silnika
  • bardzo mocny klucz nasadowy 19mm, z ramieniem około 1.5m do odkręcenia śruby dolnego wału.
  • ściągacz do kół pasowych
  • czyściwo lub ręczniki papierowe
  • rozpuszczalnik do odtłuszczenia powierzchni pod nową uszczelkę płynną.
  • korektor lub lakier do paznokci aby zaznaczyć miejsce łączenia koła zębatego dolnego układu balansującego
  • dwie szpilki lub spinacze do zabezpieczenia starych napinaczy
  • trzpień np. wiertło 5.8mm, lub utwardzony zawór o średnicy max. 6mm. Do zablokowania koła pompy paliwa.
  • kawałek drutu sztywnego, np. oklepanej elektrody, z zagiętą końcówką (do zablokowania mechanizmu balansującego koła wału korbowego)
  • lusterko – przyda się przy ustawianiu dolnego koła zębatego
  • kawałek kartonu do zabezpieczenia chłodnicy jeśli jej nie zdemontujemy.
Podstawowe narzędzia:
  • komplet kluczy nasadowych
  • komplet kluczy płaskich
  • śrubokręty płaskie
  • komplet nasadek typu Torx – potrzebny będzie rozmiar T70
  • komplet nasadek typu Imbus
  • młotki
  • rurki lub przedłużki do kluczy nasadowych, może być uchwyt do nasadek z długim ramieniem
  • kombinerki lub ściągacze do opasek zaciskowych
3. Demontaż
Silnik powinien być ostygnięty. Przed właściwym demontażem należy odkręcić górną osłonę silnika (ta plastikowa) oraz dolną plastikową osłonę pod silnikiem i metalową osłonę pod chłodnicą. Demontujemy także rurę dolotu powietrza z turbiny do intercoolera oraz odkręcamy rurę przepustnicy i przesuwamy ją w stronę akumulatora. Nie będzie przeszkadzać w dalszych pracach. Zanim zaczniemy należy spuścić płyn chłodzący. Można odkręcić motylek korka spustowego chłodnicy lub odłączyć od chłodnicy dolny wąż. W sumie wyleje się około 7-8 litrów płynu chłodzącego. Po spuszczeniu płynu demontujemy górnego węża łączącego chłodnicę z silnikiem. Dziury po wężach można zatkać ostrożnie ręcznikiem papierowym. Następnie należy zdemontować obydwa paski klinowe, oraz metalowe ramię do którego przykręcana jest górna osłona silnika po prawej stronie. Można nie demontować całej chłodnicy lesz jej obecność ograniczy wolne miejsce w trakcie demontażu i ustawianiu rozrządu. Oraz można przez nie uwagę uszkodzić lamelki chłodnicy. W takim wypadku wymagane będzie ściągnięcie górnego węża chłodnicy aby zdemontować osłonę. Pamiętajcie aby uzupełnić braki płynu chłodniczego po zakończeniu prac.
W pierwszej kolejności demontujemy rurę od EGR’u. W wersjach z skrzynią automatyczną rura ta jest połączona z układem chłodzącym więc przy odłączaniu węży można spodziewać się wycieku płynu chłodzącego. Następnie odkręcamy: dwie śruby na łączeniu rury EGR (na wysokości górnej obudowy rozrządu), dwie śruby od lewej strony silnika (kolanko przy przepustnicy), długą śrubę pod rurą EGR (uchwyt mocujący). Ponieważ śruby pracują w wysokich temperaturach nie dadzą się łatwo odkręcić, szczególnie te na łączeniu rury EGR. Dla chcących można nie demontować rur układu chłodzenia przechodzących przez EGR. Można je wraz z rurą przełożyć na lewo trzeba przy tym uważać aby nie uszkodzić przewodów przy przepustnicy.
Po wyciągnięciu rury EGR zajmiemy się demontażem wentylatora chłodnicy wraz z sprzęgłem wiskotycznym. W tym celu należy odkręcić 4 śruby kluczem 10mm mocujące wentylator do koła pasowego. Koło możemy zablokować ręką, śruby nie są mocno przykręcone. Po demontażu może okazać się że wyciągnięcie nie będzie możliwe. Więc opuszczamy wentylator na dół silnika. Koło pasowe można wyciągnąć.
Odkręcamy dwie śruby osłony chłodnicy w jej górnej części. Jedna z lewej druga z prawej. Odkręcamy także trzecią śrubę po lewej stronie chłodnicy która utrzymuje wentylator elektryczny. Pomiędzy chłodnicą a akumulatorem znajduje się złącze. To wentylator elektryczny, rozłączamy to złącze oraz odpinamy od obudowy gniazdo złącza. Od obudowy należy odłączyć uchwyt mocujący dolny wąż chłodnicy. Teraz wyciągamy osłonę chłodnicy razem z wentylatorem elektrycznym. Gdy obudowa częściowo będzie w górze wyciągamy wentylator z sprzęgłem wiskotycznym i wyciągamy całą osłonę. Chłodnicę można zabezpieczyć kartonem ponieważ przy pracach przy rozrządzie będzie ryzyko uszkodzenia lamelek chłodnicy.
Po wyciągnięciu osłony demontujemy dolną rolkę napinającą oraz pompę wspomagania. Pompa jest zamontowana na 3 śrubach. Dwie są widoczne, trzecia jest montowana w pionie za pompą wspomagania.
Górna osłona rozrządu powinna być już widoczna i możliwa do demontażu. W związku z czym demontujemy górną pokrywę rozrządu. UWAGA PONIŻEJ NAPISU NISSAN GÓRNEJ POKRYWY ZNAJDUJE SIĘ METALOWY PIN, KTÓRY PRZY DEMONTAŻU MOŻE WYPAŚĆ. Osłona jest nasadzana na trzpień wystający z dolnej osłony, więc należy pomóc sobie śrubokrętem i delikatnie usunąć pokrywę. Po jej usunięciu, dla zabezpieczenia wyciągamy metalowy pin znajdujący się poniżej zębatek walków rozrządu, obok śruby tylnej części obudowy rozrządu.
Spuszczamy olej z silnika odkręcając śrubę miski olejowej.
Przyszła pora na demontaż koła pasowego dolnego wału. Śruba ta jest bardzo mocno przykręcona. Stosowanie klucza pneumatycznego nie da żadnego rezultatu. Tylko klucz nasadowy z bardzo długim ramieniem da radę. Po odkręceniu śruby pozostawiamy ją na swoim miejscu. Teraz używając ściągacza do kół pasowych demontujemy koło pasowe. Po demontażu może wylać się reszta oleju silnikowego.
Następnie demontujemy pompę oleju która stanowi jednocześnie dolną osłonę rozrządu. Odkręcamy w tym celu wszystkie śruby widoczne z przodu. UWAGA śruby mają inną długość więc należy je oznaczyć.  Po zdemontowaniu przednich śrub pozostają trzy śruby przykręcone od dołu (łączące z miską olejową). Po ich odkręceniu używamy noża do tapet aby odciąć płynną uszczelkę która mocuje i uszczelnia pompę oleju. Należy pamiętać że pompa oleju posiada dwa trzpienie które mocują ją do silnika. Jeden znajduje się po stronie pompy wspomagania, drugi pod pompą wody. Po demontażu usuwamy pompę, uważając na jej simmering.
4. Rozrząd
Mamy już cały rozrząd na wierzchu. Teraz należy przykręcić z powrotem dolną śrubę wsadzając pomiędzy śrubę a wał np. nasadkę lub tuleję. Umożliwi to łatwiejsze odkręcenie śruby. Nasadzamy grzechotkę z nasadką 19mm i kręcimy silnikiem w prawo. Ustawiając rozrząd tak aby znaki na kołach pokryły się z znakami na łańcuchu górnym jak na rysunku:
g%C3%B3ra.jpg
W takim ustawieniu zaznaczamy ułożenie koła zębatego na dolnym wale, oraz blokujemy zębatkę napinającą wsuwając zagięty trzpień z jej dziurę. Zębatka ta jest bardzo charakterystyczna. Przylega do koła zębatego mechanizmu balansującego co wygląda jak zestaw 3 kół zębatych (dwa mniejsze, jedno większe) połączonych ze sobą. Następnie demontujemy wysuwając koło zębate. Po wysunięciu ujawni się zębatka z dolnym łańcuchem, której znak powinien znajdować się po prawej stronie. Jeśli nie uda nam się zablokować zębatki to sprężyna cofnie ją. Można ją z powrotem napiąć obracając zębatkę w prawo o około 4 zęby (trzpień wsunie się głębiej). Ważne są zaznaczone wcześniej znaki pomiędzy zębatką napinającą a zdemontowanym kołem zębatym.
Gdy rozrząd jest już ustawiony. Po lewej stronie małej zębatki koła pompy paliwa pojawi się dziura. Wkładamy w nią trzpień blokujący i ruszając rozrządem lewo prawo wciskamy ją do końca. Następnie należy upewnić się że trzpień znajduje się w blokadzie i koło zostanie zablokowane.
UWAGA MOŻE SIĘ OKAZAĆ ŻE ZNAKI NA ŁAŃCUCHU NIE BĘDĄ CHCIAŁY SIĘ ZEJŚĆ Z ZĘBATKAMI I BĘDĄ PRZESUNIĘTE O TAKĄ SAMĄ ILOŚĆ OGNIW. NIE NALEŻY SIĘ TYM PRZEJMOWAĆ.
Teraz jeśli nasz zakupiony zestaw rozrządu posiada na wymianę koła zębate walków rozrządu, bierzemy się za ich odkręcenie. Wkładamy pomiędzy napinacz a łyżwę dociskową górnego rozrządu śrubokręt. Blokujemy także koło zębate pompy paliwa używając nasadki torx T70. Naciągamy górny łańcuch tak aby przy odkręcaniu śrub, zębatki nie przeskoczyły. Druga osoba musi odkręcać śruby zębatek walków rozrządu. To delikatna operacja i wymaga synchronizacji czynności pomiędzy mechanikami ale da się to zrobić. Po poluzowaniu śrub pozostawiamy je na miejscu.
Przyszedł czas na wymianę elementów rozrządu. (UWAGA nowe koła należy zamontować tak aby znaki pokrywały się ze starymi kołami) Najpierw demontujemy górny napinacz. Używając śrubokręta wciskamy trzpień napinacza do środka i zabezpieczamy szpilką lub spinaczem wsuwając do otworu napinacza. Gdy napinacz jest już zabezpieczony demontujemy go. Po odkręceniu montujemy nowy napinacz (nie należy odblokowywać trzpienia). Demontujemy łyżwę oraz górny łańcuch. Wymieniamy koła zębate wałków rozrządu zastępując je nowymi. Ich śruby należy dokręcić ręką. Demontujemy także plastikowe prowadnice górnego rozrządu. Jedna jest na plastikowej obudowie.
Podobnie postępujemy z dolną częścią. Zaczynając od napinacza (UWAGA trzeba uważać przy demontażu śrub bo jest bardzo mało miejsc a napinacz jest głęboko, istnieje ryzyko wrzucenia śruby do miski olejowej) demontujemy go w taki sam sposób jak górny napinacz. Po usunięciu łańcucha wymieniamy koła zębate. Koło wału głównego zsunie się ręką (trzeba włożyć trochę siły). Koło pompy paliwa demontujemy odkręcając 4 śruby mocujące. Po demontażu koła dokonujemy pomiaru podkładek pomiędzy nowym a starym kołem (w moim wypadku wymiary koła były takie same więc przełożyłem fabryczną podkładkę). Montujemy nowe koło pompy paliwa oraz wału głównego.
(Wszystkie elementy smarujemy olejem silnikowym) Teraz zakładamy dolny łańcuch tak aby jego znaki pokryły się z znakami na kołach. Po założeniu łańcucha montujemy plastikowe prowadnice oraz łyżwę dociskową. Gdy mamy złożony cały dół, odblokowujemy napinacz który ułoży cały łańcuch dolnego rozrządu.
Zakładamy górny łańcuch tak aby znaki się pokrywały z tymi na kołach zębatych. Gdy wszystko zostanie spasowane montujemy prowadnice plastikowe, łyżwę dociskową i odblokowujemy napinacz. Korzystając z wcześniejszej metody dokręcamy koła zębate wałków rozrządu.
Gdy rozrząd zostanie już wymieniony montujemy ostrożnie dolne koło zębate układu balansującego tak aby zaznaczone wcześniej znaki pokryły się ze sobą. Używamy do tego lusterka. Można wykonywać delikatne ruchy drugim kołem zębatym aby spasować koła razem.
5. Montaż pozostałych części
Oczyszczamy z resztek płynnej uszczelki silnik wraz z odsłoniętym kawałkiem miski olejowej. Oczyszczone powierzchnie odtłuszczamy. To samo wykonujemy z pompą oleju, chyba że montujemy nową to wystarczy odtłuścić powierzchnie na której będzie umieszczana płynna uszczelka. UWAGA pompa oleju zawiera gumową uszczelkę znajdującą się w dolnej części od strony miski olejowej, należy o niej pamiętać przy montażu – może wypaść (można ją przykleić płynną uszczelką do obudowy miski olejowej). Może się także okazać że uszczelka zostanie ścięta w trakcie montażu pompy oleju. W takim wypadku wymieniamy oring i montujemy ponownie jeśli sytuacja się powtórzy można usunąć wystające trzpienie znajdujący się w dwóch miejscach pompy oleju i wtedy założyć ją ponownie.  Symbol Nissan 15066-EB300
W bloku silnika znajduje się jeszcze jedna, pomarańczowa uszczelka która jest odpowiedzialna za dostarczanie oleju do górnej części silnika, zalecana jest jej wymiana. Symbol Nissan 15066-AD200
W przypadku montażu nowej pompy musimy pamiętać o przełożeniu dyszy wtryskującej olej na dolną część łańcucha przy zębatce pompy paliwa. Jeśli dysza nie będzie chciała opuścić starej pompy to niestety musimy kupić nową: Nissan 13081-EB70A. Sponiewierana stara dysza nie będzie prawidłowo smarować łańcucha co spowoduje zniszczenie go.
Pompa oleju przed założeniem dyszy:
IMAG0138.jpg
Stara dysza zamontowana na starej pompie:
IMAG0139.jpg
Montujemy nowy simmering do pompy oleju. Po oczyszczeniu, nanosimy nową płynną uszczelkę nakładając warstwę o grubości ok. 3mm na rowki montażowe. W miejscach okolic śrub również nanosimy warstwę uszczelki w tym pamiętajmy o dwóch śrubach montowanych w środkowej części pompy oleju. Tam też są rowki dla płynnej uszczelki. W rogach miski olejowej oraz zakończeniach obudowy w górnej części należy nałożyć większą warstwę płynnej uszczelki. Po nałożeniu warstwy montujemy pompę oleju. Przykręcanie zaczynamy od dwóch śrub wewnętrznych następnie przykręcamy śruby na przemian po przekątnej. Po dokręceniu wszystkich śrub sprawdzamy je ponownie od początku. Pozostawimy przykręconą miskę do dnia następnego tak aby uszczelka zdążyła zastygnąć.
Następnego dnia zakładamy nowa uszczelkę górnej osłony i skręcamy górna osłonę zaczynając od śrub zlokalizowany najbliżej środka. Przykręcamy tak jak dolną część osłony rozrządu czyli na przemian po przekątnej. W dalszej kolejności przykręcamy wszystkie elementy które zdemontowaliśmy. Zakładamy wąż chłodnicy. Nalewamy olej silnikowy pamiętając o przykręceniu śruby spustowej miski olejowej. Nalewamy nowy płyn chłodzący.
6. Pierwsze uruchomienie
Gdy mamy już całość złożoną a w silniku uzupełnione płyny. Uruchamiamy silnik. Po uruchomieniu powinien pracować cicho i równo. Przy każdych niepokojących objawach gasimy silnik i analizujemy wykonane prace usuwając popełnione błędy. Gdy silnik pracuje równo i cicho zajmujemy się odpowietrzeniem układu chłodzącego. Przez kilka sekund po uruchomieniu silnik będzie pracował głośno ze względu na jeszcze nie napięty łańcuch rozrządu. Po chwili hałas ustanie.
JAK DOSZEDŁEŚ DO TEGO ETAPU I WSZYSTKO POSZŁO IDEALNIE. GRATULUJĘ WYMIENIŁEŚ WŁASNORĘCZNIE ROZRZĄD W YD25.
Ja zastosowałem następujące części:
Rozrząd FAI Auto Parts TCK42CRD w składzie:
– podwójny łańcuch górny
– pojedynczy łańcuch dolny
– zmodyfikowany górny napinacz (konstrukcja z zintegrowaną uszczelką dławiącą)
– dolny napinacz
– koła zębate wałków rozrządu
– koło zębate pompy paliwa
– koło zębate wału głównego
– łyżwa dociskowa górna
– łyżwa dociskowa dolna
– 5 plastikowych prowadnic
– simmering pompy oleju.
Pompa oleju Nissan 15010-EB70A
Uszczelka górnej pokrywy rozrządu Nissan 13520-EC01A
Płynna uszczelka Elring Dirko

Autor: @sq9mcs

Top