Po fuzji Kwaishinsha i Jitsuyo Jidosha w 1926 roku przyszedł czas na dołączenie do koncernu firmy Tobata Imono Casting, która zajmowała się fizyczną produkcją aut spod znaku Datsuna. Po kolejnych zmianach oraz restrukturyzacji, dnia 1 kwietnia 1934 roku nowe przedsiębiorstwo zostało nazwane Nissan Motor Co. Ltd. Nazwa Nissan wzięła się od połączenia pierwszych sylab imienia prezydenta firmy – Nihon Sangyo. Centrala firmy została przeniesiona z Tokio do Yokohamy.
W 1935 roku z linii montażowej zjechały pierwsze egzemplarze Datsuna. W tym samym czasie japoński producent postanowił rozpocząć eksport swoich produktów na kontynent australijski, co okazało się całkiem dobrym posunięciem. Auto z miesiąca na miesiąc stawało się symbolem błyskawicznego rozwoju japońskiego przemysłu motoryzacyjnego. Marka rozpoczęła też oficjalne starty w ówczesnych rajdach i wyścigach samochodowych, odnosząc wiele sukcesów dzięki modelowi NL75/76. W 1936 roku koncern podjął swoją pierwszą zagraniczną współpracę. Partnerem do interesów była amerykańska korporacja Graham-Paige Motors. Japończycy uczyli się od Amerykanów, jak projektować ciekawie wyglądające auta oraz podejrzeli “od kuchni”, jak powstają nowe technologie. Rok później firma świętowała jubileuszowy, 10-tysięczny egzemplarz samochodu.
Jak dla większości producentów samochodów, tak i dla Nissana, wojna dała się mocno we znaki. Nie dość, że fabryki w wyniku nalotów doznały mocnych uszczerbków, to jeszcze przez długi czas były okupowane. Jakby problemów było mało, Nissan musiał sobie poradzić z jeszcze jednym. Wielu dealerów związanych z koncernem Nissan zostało “zwerbowanych” przez konkurencyjną Toyotę. Sposobem na wyjście z opresji miała być współpraca z brytyjskim Austinem. Po podpisaniu odpowiednich umów w 1953 roku z linii produkcyjnych w Jokohamie zjechały pierwsze egzemplarze licencyjnych samochodów. W Japonii były one produkowane pod znakiem Datsun, natomiast w Wielkiej Brytanii jako Austiny.
Rok 1983 przyniósł pewien przełom. Zaprzestano używać nazwy Datsun z powodu unifikacji nazw produktów tworzonych przez koncern. Zatem marka Nissan przestała być zarezerwowana tylko dla samochodów użytkowych. Lata osiemdziesiąte to czas, kiedy japońska marka rozpoczęła swoją ofensywę na rynku europejskim. Pierwszy mariaż był nieudany. Auto tworzone w aliansie z podupadającą Alfą Romeo przyniósł samochód o nazwie ARNA. Niestety auto nie sprostało wymaganiom klienteli ze Starego Kontynentu. Rozwód nastąpił bardzo szybko, a oba koncerny poszły własnymi drogami.
Na początku lat dziewięćdziesiątych Nissan udostępnił swoją technikę firmie Samsung. Koreańczycy postanowili na wzór Daewoo stworzyć bardzo szeroką gamę produktów – od kuchenki mikrofalowej aż po samochody. Wprawdzie powstało kilka ambitnych prototypów, ale żaden z nich nie odniósł sukcesu, nawet na rynku lokalnym. W międzyczasie Nissan stworzył nowe fabryki poza Japonią. W Europie powstały dwie – w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Końcówka lat 90-tych to alians Nissana z francuskim Renault. Europejska firma wykupiła 35% udziałów japońskiej marki. Stan kondycji finansowej Nissana nie był wtedy najlepszy, dlatego też specjaliści opracowali specjalny plan ratunkowy. Jednak dużo szybciej niż początkowo planowano udało się osiągnąć rekordowy zysk. Plan nazwany “Nissan 180”, niczym obrót o 180 stopni, zmienił sytuację Nissana. Carlos Ghosn jest osobą, która poręczyła wtedy za sukces tego przedsięwzięcia. Marka w kolejnych latach zaczęła osiągać sukcesy na poziomie globalnym.
Wybrane modele Datsun, Nissan: