Jesteś tutaj
Start > Tematy wybrane > Nissan – historia marki

Nissan – historia marki

W 1911 roku na fali rewolucji przemysłowej uruchomiono w Tokio fabrykę samochodów o nazwie Kwaishinsha. Ojcem firmy został Masujiro Hashimoto, inżynier pochodzący z kraju Kwitnącej Wiśni, który zdobywał doświadczenie w Stanach Zjednoczonych a zdobytą tam wiedzę próbował zakorzenić w swoim rodzimym kraju.
Na pierwsze efekty prac trzeba było poczekać jeszcze trzy lata. Dopiero w 1914 roku z taśmy montażowej zjechał pierwszy samochód o nazwie “DAT”. Skrót wziął się od pierwszych liter nazwisk konstruktorów, którzy wspomagali prace nad modelem – Den, Aoyama, Takeuchi. W języku japońskim słowo “DAT” oznacza “zając”. Na masce pierwszego samochodu tej marki oraz kilku następnych można było zobaczyć figurkę zająca w pozycji podobnej do logo Jaguara.
Marka DAT była na początku nastawiona na produkcję samochodów ciężarowych oraz dostawczych, gdyż w tamtych czasach na tym polu była bardzo nikła konkurencja. W roku 1919 w Osace powstała firma Jitsuyo Jidosha, która 7 lat później połączyła się z Kwaishinsha. W 1931 roku powstał prototyp małego samochodu o nazwie Datson, co po angielsku mogło zostać zinterpretowane jako “Son of DAT”, czyli angielsko-japońskim “syn zająca”. Jednak przyrostek “son” okazał się niefortunny, gdyż w języku japońskim oznaczał coś straconego. Pomysłodawcy szybko wycofali się z tej nazwy i zmienili ją na Datsun.

Po fuzji Kwaishinsha i Jitsuyo Jidosha w 1926 roku przyszedł czas na dołączenie do koncernu firmy Tobata Imono Casting, która zajmowała się fizyczną produkcją aut spod znaku Datsuna. Po kolejnych zmianach oraz restrukturyzacji, dnia 1 kwietnia 1934 roku nowe przedsiębiorstwo zostało nazwane Nissan Motor Co. Ltd. Nazwa Nissan wzięła się od połączenia pierwszych sylab imienia prezydenta firmy – Nihon Sangyo. Centrala firmy została przeniesiona z Tokio do Yokohamy.

Datsun 14

W 1935 roku z linii montażowej zjechały pierwsze egzemplarze Datsuna. W tym samym czasie japoński producent postanowił rozpocząć eksport swoich produktów na kontynent australijski, co okazało się całkiem dobrym posunięciem. Auto z miesiąca na miesiąc stawało się symbolem błyskawicznego rozwoju japońskiego przemysłu motoryzacyjnego. Marka rozpoczęła też oficjalne starty w ówczesnych rajdach i wyścigach samochodowych, odnosząc wiele sukcesów dzięki modelowi NL75/76. W 1936 roku koncern podjął swoją pierwszą zagraniczną współpracę. Partnerem do interesów była amerykańska korporacja Graham-Paige Motors. Japończycy uczyli się od Amerykanów, jak projektować ciekawie wyglądające auta oraz podejrzeli “od kuchni”, jak powstają nowe technologie. Rok później firma świętowała jubileuszowy, 10-tysięczny egzemplarz samochodu.

Datsun NL-75

Jak dla większości producentów samochodów, tak i dla Nissana, wojna dała się mocno we znaki. Nie dość, że fabryki w wyniku nalotów doznały mocnych uszczerbków, to jeszcze przez długi czas były okupowane. Jakby problemów było mało, Nissan musiał sobie poradzić z jeszcze jednym. Wielu dealerów związanych z koncernem Nissan zostało “zwerbowanych” przez konkurencyjną Toyotę. Sposobem na wyjście z opresji miała być współpraca z brytyjskim Austinem. Po podpisaniu odpowiednich umów w 1953 roku z linii produkcyjnych w Jokohamie zjechały pierwsze egzemplarze licencyjnych samochodów. W Japonii były one produkowane pod znakiem Datsun, natomiast w Wielkiej Brytanii jako Austiny.

Po wyjściu z “dołka” koncern Nissan wykupił na rodzinnym rynku trzy mniejsze firmy samochodowe: Minsei, Prince oraz Cony. Dzięki temu szybko stał się w swoim kraju drugim co do wartości producentem pojazdów. Do popularności tych samochodów na rynkach globalnych przyczyniły się sukcesy sportowe.
Rok 1983 przyniósł pewien przełom. Zaprzestano używać nazwy Datsun z powodu unifikacji nazw produktów tworzonych przez koncern. Zatem marka Nissan przestała być zarezerwowana tylko dla samochodów użytkowych. Lata osiemdziesiąte to czas, kiedy japońska marka rozpoczęła swoją ofensywę na rynku europejskim. Pierwszy mariaż był nieudany. Auto tworzone w aliansie z podupadającą Alfą Romeo przyniósł samochód o nazwie ARNA. Niestety auto nie sprostało wymaganiom klienteli ze Starego Kontynentu. Rozwód nastąpił bardzo szybko, a oba koncerny poszły własnymi drogami.
Na początku lat dziewięćdziesiątych Nissan udostępnił swoją technikę firmie Samsung. Koreańczycy postanowili na wzór Daewoo stworzyć bardzo szeroką gamę produktów – od kuchenki mikrofalowej aż po samochody. Wprawdzie powstało kilka ambitnych prototypów, ale żaden z nich nie odniósł sukcesu, nawet na rynku lokalnym. W międzyczasie Nissan stworzył nowe fabryki poza Japonią. W Europie powstały dwie – w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Końcówka lat 90-tych to alians Nissana z francuskim Renault. Europejska firma wykupiła 35% udziałów japońskiej marki. Stan kondycji finansowej Nissana nie był wtedy najlepszy, dlatego też specjaliści opracowali specjalny plan ratunkowy. Jednak dużo szybciej niż początkowo planowano udało się osiągnąć rekordowy zysk. Plan nazwany “Nissan 180”, niczym obrót o 180 stopni, zmienił sytuację Nissana. Carlos Ghosn jest osobą, która poręczyła wtedy za sukces tego przedsięwzięcia. Marka w kolejnych latach zaczęła osiągać sukcesy na poziomie globalnym.

Wybrane modele Datsun, Nissan:


Źródło: http://samochody.mojeauto.pl
Ciekawe linki: earlydatsun.com, nissanusa.com
NKP

Dodaj komentarz

Nie jestem robotem.


Top