Jesteś tutaj
Start > Forumowicze posty piszą... > [Sam Naprawiam] Wymiana zaworu SCV z resetowaniem ECU.

[Sam Naprawiam] Wymiana zaworu SCV z resetowaniem ECU.

Zawór SCV (Suction Control Valve), zawór zamontowany w pompie paliwa. W sumie to chyba jej najsłabszy punkt bo średnio po 60 tyś km. nadaje się na złom.

 

OBJAWY:

  • nierówna praca silnika
  • nagły spadek mocy przy przyspieszaniu
  • efekt falowania obrotów przy przyspieszaniu
  • efekt uduszenia z możliwym przejściem silnika w tryb awaryjny

powyższe objawy moga występować pojedynczo lub kilka na raz. Wszystko zależy od stopnia uszkodzenia zaworu. Mogą się pojawić inne objawy nie mniej jednak wszystkie będą dotyczyć pracy silnika w trakcie przyspieszania i obrotów na biegu jałowym. Zawór nie jest monitorowany przez ECU chociaż system zbiera informacje z dalszej części układu paliwowego i wykorzystuje je do efektywnego sterowania zaworem. Przy usterce zaworu SCV nie zapali się kontrolka Check Engine oraz w systemie nie zostanie zarejestowany błąd DTC bezpośrednio wskazujący na zawór SCV.

 

PRZYGOTOWANIA:

Należy najpier zaopatrzyć się w zestaw naprawczy DENSO składający się z:

  • zaworu SCV
  • uszczelki o-ring
  • metalowej uszczelki zaworu

Przed zakupem należy sprawdzić czy wybrany zestaw naprawczy będzie pasował. Aby to sprawdzić należy odczytać numer pompy paliwa. Numer ten znajduje się na naklejce z boku pompy do której dostęp jest możliwy przez nadkole od strony pasażera. Wystarczy unieść samochód i w miejscu pomiędzy ramą a końcem nadkola pojawi się pompa paliwa na której będzie widoczny numer elementu.

 

W rzeczywistości wygląda to tak:

 

88030498836488387071.jpg

 

Interesują nas dwa numery:

16700-EC000 (numer Nissana)

HU294000-0420 (numer DENSO).

 

Pasujący do powyższych numerów zestaw naprawczy posiada symbol:

DENSO 294009-0260.

 

 

DEMONTAŻ I MONTAŻ ZAWORU:

Demontaż jest bardzo prosty i nie wymaga specjalistycznych narzędzi.

Będziemy potrzebować:

  • śrubokręt płaski
  • klucz imbusowy HW5 (rozmiar 5)

Na poniższym zdjęciu czerwoną kratką oznaczyłem zawór SCV, niebieską etykietę pompy (widok od strony nadkola koła pasażera)

 

07520431446681624022.jpg

 

Są dwie drogi dostępu do zaworu. Która jest lepsza to zależy od upodobań. Ja wybrałem drogę przez nadkole pasażera ponieważ przy okazji wymieniałem amortyzatory. Druga dorga prowadzi od strony zbiorniczka układu wspomagania. Należy zapewnić sobie dostęp do dwóch śrub z gniazdami na klucz imbusowy. Jedna z śrub jest widoczna na zdjęciu. Druga jest umiejscowiona po przekątnej z drugiej strony zaworu.

 

Gdy zapewnimy sobie dostęp do zaworu należy najpierw odłączyć wtyczkę zaworu. W tym celu trzeba nacisnąć jej blokadę. W powyższym umiejscowieniu blokada znajduje się w spodniej części wtyczki. Po odłączeniu wtyczki należy odkręcić obydwie śruby. Po odkręceniu zawór może nie dać się łatwo wyciągnąć dlatego też możemy skorzystać z płaskiego śrubokręta i delikatnie podważyć zawór.

 

Po usunięciu zaworu należy jescze wyciągnąć z gniazda zaworu, starą uszczelkę typu o-ring. NALEŻY ZACHOWAĆ BEZWZGLĘDNĄ CZYSTOŚĆ. Nie należy przejmować się niewielką ilością ropy która może wypłynąć spod zaworu.

 

W miejsce starej montujemy nową uszczelkę typu o-ring. Nowy zawór z podkładką umieszczamy w gnieździe zaworu. NALEŻY ZACHOWAĆ BEZWZGLĘDNĄ CZYSTOŚĆ. Inaczej zawór będzie nadawał się do wyrzucenia. Umieszczamy w odpowiednich miejscach śruby i zaczynamy wkręcać je naprzemian. Jest to ważne aby zawór był wicskany jednakowo oraz prawidłowo osiadł wraz z uszczelką w pompie. Po dokręceniu śrub podłączamy wtyczkę zaworu.

 

Na typ etapie praca jest ukończona. Niekiedy po uruchomieniu silnika może się okazać że nie pracuje on prawidłowo. Należy skasować zapisy ustawień zaworu w ECU silnika.

 

KASOWANIE USTAWIEŃ ZAWORU (Fuel Pump Learning Value Clearing):

Procedura nie wymaga użycia interfejsu Nissan Consult II i jest opisane w instrukcji serwisowej

1. Przełącz samochód na zapłon i poczekaj około 3 sekund.

2. W ciągu 5 sekund szybko naciśnij i puść pedał gazu 5 razy. Należy naciskać pedał do oporu oraz puszczać całkowicie

3. Poczekaj 7 sekund następnie naciśnij pedał gazu do oporu i trzymaj przez około 10 sekund.

4. System przejdzie w drugi test diagnostyczny. Lampka Check Engine zacznie migać wskazując wszystkie zapisane w pamięci kody błędów i stare i nowe (nawet te których OBD skaner nie znajdzie).

5. Naciśnij pedał gazu do oporu i trzymaj ponad 10 sekund. System skasuje wszystkie zapisane błedy.

6. Upewnij się że system wskazuje błąd 0000 (“0” jest reprezentowane przez 10 błysków).

7. Zgaś zapłon. System przejdzie w pierwszy tryb diagnostyczny.

 

Pierwsze uruchomienie silnika może być utrudnione przez obecność powietrza w układzie paliwowym. Silnik po dłużej próbie odpalania powinien uruchomić się i pracować stabilnie. Wykonaj jazdę próbną aby potwierdzić prawidłow wykonanie prac i ustąpienie usterek.

Source: [Sam Naprawiam] Wymiana zaworu SCV z resetowaniem ECU.

Top