Jesteś tutaj
Start > Forumowicze posty piszą... > Skutki rozładowania akumulatora. Hamulec postojowy [J11]

Skutki rozładowania akumulatora. Hamulec postojowy [J11]

Ostatnio przeżyłem dosyć niemiłe zdarzenie z moim autem, które wygląda na to może mieć istotne konsekwencje – zwłaszcza jeśli chodzi o moje postrzeganie marki Nissan.

 

W sobotę jak zwykle wstawiłem auto do garażu. W poniedziałek po włączeniu zapłonu rozrusznik nawet nie próbował startować, wszystkie kontrolki migały, światła pulsowały (włącznik świateł był w pozycji Auto). Wyglądało to na prawdziwy armagedon.

Wszystkie urządzenia działały (radio, światła, wyświetlacz) i wcale nie było oczywiste, że przyczyną takiego zachowania był rozładowany akumulator.

 

Ani wtedy ani nigdy wcześniej nie było komunikatu, że akumulator jest nie jest w pełni naładowany.

A jest taki komunikat – “Battery Charge Low / Charge battery – opisany w instrukcji obsługi – Dział Ostrzeżenia i Wskaźniki Ekraniu Informacji o Pojeździe.

 

Auto udało sie uruchomić za pomocą kabli rozruchowych podłączajac do innego akumulatora.

 

Funkcja informowania o zbyt niskim naładowaniu akumulatora opisana w instrukcji obsługi po prostu nie działa, co wydaje się być kuriozalne, że auto tak nafaszerowane elektroniką nie potrafi poinformować o zbyt małym naładowaniu akumulatora, tym bardziej, że system „wie” że akumulator notorycznie był niedoładowany, gdyż zauważyłem, że od dawnie nie włącza się system Start/Stop, co składałem na karb pracującej wentylacji czy też klimatyzacji. Jak teraz sądzę, było to spowodowana zbyt mały stanem naładowania akumulatora (co jest dziwne bo auto jest używane niemal codziennie a w okresie letnim nie używa się świateł, grzania szyby czy też siedzeń).

 

Druga sprawa jaka wyniknęła podczas awarii akumulatora – nie daje się zwolnić elektrycznego hamulca postojowego, który aktywuje się po każym wyłączeniu zapłonu. W momencie gdy napięcie akumulatora jest zbyt małe aby uruchomić silnik (ale nie jest zerowe, bo wszystkie inne urządznia działały) nie udało mi się zwolnić elektrycznego hamulca. Przy próbie jego zwolnienia kontrolka o zaciągniętym hamulcu tylko mrugała ale hamulec nie wyłączał się. Brak żadnego komunikatu czy to dlatego, że jest jakaś awaria systemu czy też napięcie jest zbyt niskie.

Powodowało to dla mnie bardzo duży problem bo auto zostało unieruchomione w garażu, bez możliwości jego wypchnięcia, przestawienia w celu podłącznia kabli rozruchowych czy też załadowania na lawetę.

 

Tego sameg dnia odstawiłem auto do serwisu, gdyż wg mnie wskazuje to na awarię akumulatora, bo nie wiem jak to możliwe, że nagle rozładował sie akumulator, zwłaszcza w sytuacji gdzie komputer odłącza po kilku minutach wszystkie urządzenia pobierajace prąd.

Diagnoza serwisu – akumaulaur rozładowany, trzeba go naładować i potem ewentualnie sprawdzić czy zbyt szybko nie traci pojemności.

Akumulator został przez noc naładowany i po kilku godzinach od zakończenia ładowania zostały przeprowadzone próby prądu rozruchowego, które wykazały że akumulator jest OK bo wszystkie parametry w normie.

 

Zostawmy na chwilę akumulator.

– zapytałem serwis w  jakiej sytuacji na wyświetlaczu pojawia sie komunikat „Battery Charge Low / Charge Battery” opisany w Instrukcji Obsługi ?

– uważam  za skrajnie niebezpieczne, że Nissan wymusza każdorazowe włączanie hamulca po wyłączeniu zapłonu bez zapewnienia skutecznego i łatwego sposobu jego odblokowania i zwróciłem sie z prośbą o wyłączenie mi funkcji automatycznego włączania hamulaca postojowego.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację gdy akumulator ulega awarii (np. w skutek wewnętrznego zwarcia lub wypadku) lub uszkadza się alternator (co skutkuje rozładowywaniem sie akumulatora podczas jazdy)  i auto zatrzymuje się na środku skrzyżowania, autostrady czy przejeździe kolejowym z włączonym hamulcem postojowym co wyklucza szybkie i bezpieczne usunięcie auta z drogi stwarzając realne zagrożenie mojego życia lub też życia innych użytkowników.

 

 

Odpowiedź od serwisu  po wcześniejszych konsultacjach z działem wsparcia technicznego Nissan Polska

 1. Posiadany przez  Pana samochód nie posiada aktywnego systemu informacji o niskim stanie naładowania akumulatora pojazdu, który uruchamiałby wyświetlenie komunikatu o którym Pan wspomniał w swoim zapytaniu.

2.   Hamulec postojowy samochodu Qashqai model roku 2014, ze względów bezpieczeństwa załącza się po wyłączeniu zapłonu automatycznie i nie ma możliwości dezaktywacji tej funkcji.

Natomiast jest możliwość jego świadomego zwolnienia, podczas postoju samochodu przez użytkownika, w warunkach które tego wymagają . To opisuje instrukcja obsługi w dziale „Kontrola regulacja przed jazdą” – skan fragmentu instrukcji w załączeniu.

 

Tu już się lekko zagotowałem i odpisałem:

W instrukcji obsługi nie jest nigdzie napisane, iż komunikat ostrzeżenia”Akumulator rozładowany – naładuj” (Battery Charge Low, Charge Battery) jest opcjonalny i może nie wchodzić w skład wyposażenia. W odróżnieniu na przykład do innych komunikatów gdzie taka informacja jest. Na przykład Ostrzeżnenie – Usterka Systemu kontroli podwozia. Jest napisane „jeśłi na wyposażeniu” lub Ostrzeżenie „Niski poziom ciśnienia w oponach” – jeśłi na wyposażeniu.

Skor nie ma informacjiże ostrzeżenie Akumulator rozładowany może być lub na wyposażeniu należ domniemać, iż element ten jest na wyposażeniu każdej wersji auta.
Skoro w mojej wersji go nie ma wnoszę o doposażenie mojego auta o takie ostrzeżenie, gdyż winno ono być w każdej wersji (dodam tylko, iż posiadam najwyższą wersję wyposażenia Tekna).

 

W przesłanej instrukcji obsługi  jest podane co należy zrobić aby hamulec postojowy pozostał zwolniony po wyłączeniu zapłonu. Podany w instrukcji sposób nie działa. Zgłaszam zatem usterkę auta polegająca na tym, iż nie można utrzymać zwolnionego hamulaca postojowego po wyłączeniu zapłonu w sposób podany w instrukcji obsługi.  Trzymając wciśnięty hamulec naciskam w dół przycisk hamulca postojowego, po czym wyłączam silnik. Hamulec postojowy włącza się jak w każdym innym przypadku, a nie powinien zgodnie z tym co napisano.
 

Prośba do Was – czy w Waszych autach jest możiwe postępując zgodnie z instrukcją obsługi takie wyłaczenie silnika aby hamulec elektryczny nie włączył się (jak wyżej) ?

  • W instrukcji obsługi jest informacja, iż w modelu z przekładnią automatyczną hamulec postojowy nie włącza sie automatycznie.Jest taże podane aby skontaktować sie z przedstawicielem firmy Nissan jeśli chce się włączyć automatyczne załączanie hamulaca po wyłączeniu silnika. A więc można włączać i wyłączać tą funkcję, nie rozumiem zatem informacji, iż taka ingerencja nie jest możliwa.
  • Wobec tego stanowczo proszę o wyłączenie funkcji automatycznego włączania hamulca postojowego w moim aucie.

    Jak wcześniej pisałem, uważam tą funkcię za zagrożenie dla mojego życia lub zdrowia zwłaszcza w obliczu informacji, iż nie
    działa ostrzeżenie o zbyt niskim naładowaniu akumulatora w sytuacji gdzie do jego zwolnienia konieczny jest dobrze naładowany akumulator (sam przekonałem się, iż nie wpełni naładowany akumulator nie pozwala na zwolnienie hamulca) .

    W przypadku odmowy ze strony Nissan bedę wnioskował do Urzędu wydającego homologację dla auta Nissan Qashaqi aby wystąpił do producenta o przedstawienie wyników badań i testów wykazujących, iż automatyczne załączanie hamulca postojowego po wyłączeniu silnika jest bezpieczne w każdej sytuacji i że możliwe jest szybkie jego zwolnienie.

    Macie jakieś inne pomysły jak zmusić Nissana aby wyłączył mi automatyczny hamulec bo spodziewam się, że wypną się na to, tak samo jak nie przyznają się, że nie działa informowanie o rozładowaniu akumulatora podając po prostu iż akurat  posiadana przez mnie wersja nie ma takiej opcji i mieć nie będzie.

Source: Skutki rozładowania akumulatora. Hamulec postojowy [J11]

Top