Jesteś tutaj
Start > NISSAN Press > Nissan wprowadza nowy oszczędny silnik benzynowy 1.3, który podnosi atrakcyjność modelu Qashqai

Nissan wprowadza nowy oszczędny silnik benzynowy 1.3, który podnosi atrakcyjność modelu Qashqai

    • Qashqai — najlepiej sprzedający się crossover w Europie — jako pierwszy model w gamie Nissana otrzymał tę najnowszą jednostkę benzynową
    • Silnik o pojemności 1,3 litra i mocy 140 lub 160 KM zastąpi dotychczas stosowane jednostki 1,2 oraz 1,6 litra
    • Nowa jednostka napędowa zapewnia mniejszą emisję CO2, niższe zużycie paliwa oraz większą dynamikę jazdy
    • Nowa siedmiobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DCT) debiutuje w popularnym modelu Nissana
    • Nowe jednostki napędowe zostały skonstruowane w ramach współpracy w Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi
Do sprzedaży trafił właśnie Nissan Qashqai z najnowszym silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 litra. Otwiera on kolejny rozdział w historii sukcesu modelu Qashqai — najlepiej sprzedającego się crossovera w Europie — i stanowi kolejny element uatrakcyjniający tego SUV‑a w oczach klientów.
Nowy, bardzo oszczędny silnik, dostępny w wersjach o mocy 140 i 160 KM, wyróżnia się obniżonym zużyciem paliwa i mniejszą emisją CO2. Jednostka powstała w ramach współpracy Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi z firmą Daimler.
W gamie Nissana silnik ten debiutuje w modelu Qashqai. Może mu towarzyszyć sześciobiegowa przekładnia manualna lub najnowszy siedmiobiegowy dwusprzęgłowy automat (DCT), w obu przypadkach w kombinacji z napędem na przednią oś. Skrzynia DCT, która po raz pierwszy pojawia się w Nissanie produkowanym na masową skalę, zapewnia klientom sportowe i bardziej bezpośrednie wrażenia dynamiczne, w tym lepsze przyspieszenie przy ruszaniu oraz płynniejsze przekazywanie mocy.
Zespół napędowy z silnikiem o pojemności 1,3 litra jest dostępny w trzech konfiguracjach: 140 KM i 160 KM z sześciobiegową skrzynią manualną oraz 160 KM z siedmiobiegową przekładnią DCT. Wartości momentu obrotowego wynoszą: 240 Nm w przypadku słabszej wersji, 260 Nm w mocniejszej wersji z przekładnią manualną i 270 Nm ze skrzynią DCT.
Udoskonalona gama napędów benzynowych wyróżnia się nie tylko mniejszymi wartościami spalania i emisji CO2, ale także wyznacza nowy standard pod względem wrażeń z jazdy Nissanem Qashqai. Klienci zauważą poprawę elastyczności i dynamiki dzięki większej mocy, wyższemu momentowi obrotowemu i lepszej kulturze pracy silników, które są też bardziej ciche. Wydłużone zostały również terminy okresowych przeglądów.
Jean-Philippe Roux, dyrektor generalny ds. crossoverów w Nissan Europe, powiedział: „Wprowadzenie najnowszej jednostki o pojemności 1,3 litra to właściwa odpowiedź na zmieniające się uwarunkowania na rynku, zaspokajająca zapotrzebowanie na bardzo oszczędne silniki benzynowe, które wyróżniają się osiągami i niskim spalaniem”.
W Nissanie Qashqai trzy wersje silnika 1.3 zastępują trzy starsze konfiguracje: 1.2 115 KM z przekładnią manualną i CVT oraz 1.6 163 KM ze skrzynią manualną. Wszystkie nowe zespoły napędowe spełniają najnowszą normę emisji spalin Euro 6d‑Temp.

NEDC-BT

Koła 17”

Koła 18”/19”

140 i 160 KM, skrzynia   manualna

Zużycie paliwa

5,3 l/100 km

5,7 l/100 km

Emisja CO2

121 g/km

130 g/km

NEDC-BT

Koła 17”

Koła 18”/19”

160 KM DCT*

Zużycie paliwa

5,5l/100km

5,8 l/100km

Emisja CO2

122g/km

131g/km

*Dane dla przekładni DCT oczekują na końcową homologację
Wszystkie trzy zespoły napędowe oferują parametry konkurencyjne w porównaniu z ofertami innych producentów, a w wielu przypadkach ich wartości emisji CO2 są znacznie niższe.
Oprócz niższego zużycia paliwa i mniejszej emisji CO2, nowy silnik charakteryzuje się też lepszą elastycznością przy niskiej prędkości obrotowej oraz większą dynamiką, która pozwala na szybsze i bezpieczniejsze wyprzedzanie.
Obniżenie zużycia paliwa to efekt gruntownego przeprojektowania silnika w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych. Dodano filtr cząstek stałych, a udoskonalenia dotyczą układu wtryskowego, konstrukcji komory spalania, obniżenia tarcia oraz optymalizacji parametrów turbosprężarki. Wyższy moment obrotowy przy niższej prędkości obrotowej oznacza też mniejszy hałas w kabinie.
W porównaniu z wycofywanym silnikiem 1.2 115 KM z przekładnią manualną nowy silnik 1.3 140 KM z przekładnią manualną oferuje dodatkowe 25 KM mocy i 50 Nm momentu obrotowego. W Nissanie Qashqai z 17‑calowymi kołami emisja CO2 wynosi 121 g/km (NEDC-BT), czyli o 8 g/km mniej niż poprzednio (NEDC).
Porównując obie jednostki napędowe poprawie uległo także przyspieszenie. Chociaż czas potrzebny na rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h jest w nich niemal identyczny (10,6 s w silniku 1.2 kontra 10,5 s w 1.3) to przyspieszenie na 4. biegu w zakresie 80-100 km/h jest lepsze aż o 21% – z 5,7 do 4,5 sekundy. Osiągi na 6. biegu w zakresie 100-120 km/h są jeszcze bardziej imponujące – poprawiono je o 35%, co przekłada się na jeszcze większą elastyczność pracy.
Moc nowego silnika 1.3 160 KM w porównaniu ze 163‑konnym silnikiem 1.6 jest co prawda o 3 KM mniejsza, ale wartość maksymalnego momentu obrotowego wzrosła o 20 Nm. W modelu Qashqai z 17‑calowymi kołami emisja CO2 wynosi 121 g/km (NEDC-BT), czyli o 13 g/km mniej niż poprzednio (NEDC).
W dwusprzęgłowej przekładni DCT zastosowano mokre sprzęgło, co przekłada się na lepsze wrażenia z jazdy. Nowa skrzynia biegów została wyposażona w nadzorowany elektrycznie system chłodzenia oraz elektro-mechaniczne sterowanie zmianą biegów poprawiające efektywność całego systemu. W porównaniu do dotychczas stosowanej przekładni CVT oznacza to szereg korzyści dla klientów, zarówno indywidualnych, jak i flotowych. Kierowcy z pewnością docenią błyskawiczną zmianę biegów, bez zbędnych opóźnień w przekazywaniu mocy, podczas gdy podwójne sprzęgło mokre zapewnia bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy. W skrócie samochodem jeździ się po prostu przyjemniej.
Niższe koszty przeglądów silnika w całym jego okresie użytkowania przekładają się na zmniejszony koszt posiadania pojazdu. Przykładowo przebiegi pomiędzy kolejnymi przeglądami okresowymi zostały zwiększone z 20 000 do 30 000 kilometrów. Dodatkowo redukcja emisji CO2 o 8 g/100 km w dwóch modelach wyposażonych w manualna skrzynię biegów oznacza niższe podatki w niektórych krajach. W oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy, w przypadku Wielkiej Brytanii oznacza to oszczędność £290, w Niemczech €36, a we Francji €163.
Nowy silnik benzynowy 1.3 l, opracowany w ramach Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, przeszedł 40 000 godzin testów i symulacji. W ramach testów silnik sprawdzano na dystansie 300 000 km w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Korzystając z zasobów Sojuszu, Nissan może korzystać z efektu synergii i przesuwać granice potencjału silnika benzynowego. Powstały zespół napędowy o pojemności 1,3 litra oferuje najwyższy poziom osiągów i kultury pracy, spełnia najwyższe standardy niezawodności i trwałości oraz emituje mniej CO2.
Silnik został opracowany we współpracy z koncernem Daimler, który będzie wykorzystywał tę jednostkę napędową w modelach z gamy marki Mercedes-Benz. Sojusz planuje wyprodukowanie nawet miliona tych silników w następnym roku obrachunkowym oraz spodziewa się, że będą one montowane w ponad 50% sprzedawanych egzemplarzy Nissana Qashqai.
Silnik benzynowy 1.3 — korzyści dla klientów
Ogólne korzyści (w przypadku wszystkich trzech konfiguracji zespołu napędowego)
    • Lepsze osiągi pod względem elastyczności silnika oraz przekazywania mocy i momentu obrotowego.
    • Wyższy komfort akustyczny w kabinie z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie na wysokie obroty (zwiększające hałas), gdyż wyższy moment obrotowy jest dostępny już przy niskiej prędkości obrotowej.
    • Niższe zużycie paliwa oraz mniejsza emisja CO2 i cząstek stałych. Obniżenie zużycia paliwa to efekt gruntownego przeprojektowania silnika w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych Nissana.
    • Udoskonalenia dotyczą układu wtryskowego, konstrukcji komory spalania, obniżenia tarcia oraz optymalizacji parametrów turbosprężarki.
    • Niższe koszty użytkowania. Konstrukcja silnika pozwala na obniżenie kosztów przeglądów w całym okresie jego eksploatacji. Długość przebiegów pomiędzy kolejnymi przeglądami okresowymi wydłużono z 20 000 do 30 000 kilometrów.
Korzyści dla klienta — silnik 1.3 140 KM, przekładnia manualna
(w porównaniu z silnikiem 1.2 115 KM)
Wyższy moment obrotowy                                 +50 Nm (do 240 Nm)
Większa moc                                                  +25 KM (do 140 KM)
Mniejsza emisja CO2 (NEDC-BT)                         -8 g/km (do 121 g/km) z kołami 17”
Niższe zużycie paliwa (NEDC-BT)                        -0,3 l/100 km (do 5,3 l/100 km) z kołami 17”
Korzyści dla klienta — silnik 1.3 160 KM, przekładnia manualna
(w porównaniu z wycofywanym silnikiem 1.6 163 KM)
Wyższy moment obrotowy                                +20 Nm (do 260 Nm)
Zbliżona moc                                                  -3 KM (do 160 KM)
Mniejsza emisja CO2 (NEDC-BT)                         -13 g/km (do 121 g/km) z kołami 17”
Niższe zużycie paliwa (NEDC-BT)                        -0,5 l/100 km (do 5,3 l/100 km) z oponami 17”
Szczegóły konstrukcji silnika
Głowica cylindrowa
    • Dzięki kompaktowym wymiarom silnika pod maską pozostaje więcej miejsca, a cały samochód ma mniejszą masę.
    • W nowym silniku zastosowano głowicę cylindrową o konstrukcji w kształcie „delta”. Wtryskiwacze zamontowano centralnie w celu poprawy efektywności spalania.
    • Kolektor wydechowy jest częściowo zintegrowany z głowicą w celu poprawy efektywności chłodzenia spalin oraz efektywności spalania, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej i dużym obciążeniu.
    • Dodano filtr cząstek stałych. Filtr usuwa cząstki stałe ze spalin, zatrzymując je w mikroporowatej strukturze w formie kanałów o przekroju kwadratowym. Regeneracja filtra następuje automatycznie w regularnych odstępach.
Powierzchnia gładzi cylindra
    • Po raz pierwszy Sojusz zastosował tę technologiczną innowację w silniku przeznaczonym do masowo produkowanych modeli.
    • Za pomocą palnika plazmowego na powierzchnię cylindra natryskiwana jest cienka warstwa bardzo twardej stali. Tak wykonana gładź cylindra poprawia przewodnictwo cieplne w trakcie procesu spalania.
    • Oprócz znacznego obniżenia masy silnika taka technologia znacznie ogranicza niekontrolowane spalanie detonacyjne (stukowe) w silniku oraz pozwala zwiększyć stopień sprężania, a tym samym sprawność silnika.
    • Przyczynia się to do ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin o 1%.
Turbosprężarka
    • Turbosprężarka jest wyposażona w sterowany silnikiem elektrycznym zawór upustowy (tzw. e‑waste gate). Nowy układ zastąpił zawór pneumatyczny stosowany w starszych silnikach.
    • Dzięki temu turbosprężarka reaguje bardziej elastycznie, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
    • Nowy typ zaworu upustowego umożliwia optymalizację parametrów pracy silnika bez uszczerbku dla jego elastyczności.
Wtryskiwacze
    • Sześciootworowe dysze wtryskiwaczy zapewniają lepszą atomizację paliwa.
    • Są one zasilane wspólną magistralą (common rail) pod ciśnieniem 250 barów. W poprzednim silniku o pojemności 1,2 litra wartość ta wynosiła 200 barów.
Zmienne fazy rozrządu i dźwigienki zaworowe
    • W układzie rozrządu zamiast zwykłych popychaczy zastosowano rolkowe dźwigienki zaworowe z hydrauliczną regulacją luzu. Pomaga to zmniejszyć tarcie i poprawia trwałość.
    • Główną korzyścią jest ograniczenie tarcia, co przekłada się na zwiększenie niezawodności mechanizmu.
    • Silnik pracuje bardziej wydajnie, ponieważ zaworami dolotowymi i wydechowymi sterują dwa niezależne układy zmiennych faz rozrządu.
###
 

Dodaj komentarz

Anti-spam: complete the task


Top