Zrobiłem rotację kół – przód na tył a tył na przód ze względu na to, że przednie opony są bardziej zużyte niż tylne. Po przekładce przednie oponki napompowałem do wymaganych 2,3 , a tylne do 2,1. Myślałem, że po tych czynnościach jak wykonam kalibrację, to komputer załapie gdzie siedzi które koło i pokaże prawidłowo ciśnienia w kołach. Po kalibracji krótka jazda, by sprawdzić co komputer pokaże i zdziwko – komp. nie załapał, gdzie siedzi które koło i pokazuje, że mam z tyłu 2,3 a z przodu 2,1.
Próbowałem kilka razy – kalibracja, jazda z prędkościami w granicach 50 – 80 km/h i dalej bez zmian.
Zadzwoniłem do ASO i usłyszałem, że po rotacji kół, by komp “widział” koła we właściwej lokalizacji konieczna jest wizyta w ASO w celu przeprogramowania czujników. Koszt 150 zeta. Taki zabieg sobie odpuściłem mając świadomość, że w ASO nie zawsze podpowiadają najprostsze rozwiązania, a kierują się zwabieniem klienta do siebie, by skubnąć mu z portfela.
Okazało się, że tak było i tym razem – ASO leci sobie z nami w bambuko wciskając kit. Poszperałem w necie i zaoszczędziłem 150 zeta.
Znalazłem na YT filmik z prezentacją, jak wygląda wspomniana procedura w QQ’łce.
Co prawda język był nie nasz, ale filmik pokazał wszystko … no prawie wszystko … więc opiszę szczegółowo co zrobiłem, by komp. raczył zauważyć że koła (czujniki TPMS) zmieniły swoje położenie i zaczął pokazywać ciśnienia w poszczególnych kołach zgodnie z ich aktualną lokalizacją.
Procedura.
1- pompujemy koła do ciśnienia zalecanego w instrukcji samochodu
2- krótka przejażdżka do momentu, aż na komputerze zostały wyświetlone ciśnienia w poszczególnych kołach.
3- wyłączyłem SS, by po zatrzymaniu nie zgasł silnik (nie wiem czy to konieczne, ale zapobiegawczo, by w trakcie procedury SS nie wyłączył silnika)
4- na włączonym silniku w menu komputera wchodzimy w Maintenance -> Tyre -> Reset i potwierdzamy Reset
5- po tych czynnościach wychodzimy z Maintenance i przechodzimy do Tyre Pressures
6- w Target front ustawiamy zalecane ciśnienie dla kół przednich
7- w Target rear ustawiamy zalecane ciśnienie dla kół tylnych
8- wchodzimy w Calibrate i wykonujemy kalibrację czujników
Po zakończonej kalibracji ustawiamy w opcjach bieżącego wyświetlania komputera, by między zegarami mieć podgląd ciśnienia w poszczególnych oponach i rozpoczynamy jazdę, obserwując czy procedura się powiodła. U mnie zakończona sukcesem – już po przejechaniu kilkunastu metrów zobaczyłem między zegarami prawidłowe wskazania.