Czesci Nissana - Ucando.pl
Jesteś tutaj
Start > W sieci > Przestoje w fabrykach i wstrzymanie sprzedaży do Rosji. Wojna już wpłynęła na branżę

Przestoje w fabrykach i wstrzymanie sprzedaży do Rosji. Wojna już wpłynęła na branżę

Rosja i Ukraina to ważne ogniwa dla europejskiej branży motoryzacyjnej — przede wszystkim duże rynki zbytu, ale i znaczący producenci. Swoje fabryki w Rosji ma m.in. Volkswagen, BMW, Hyundai, Mercedes, Stellantis czy Renault.

Większość z nich musi teraz wstrzymać lub ograniczyć działalność. Ukraina z kolei jest dostawcą kluczowych podzespołów dostarczanych przede wszystkim do niemieckich zakładów. Brak dostaw oznacza przymusowe przerwy w produkcji. Jakie decyzje w związku z kryzysem podjęły poszczególne firmy?

Audi — wstrzymanie produkcji w niemieckich fabrykach

Produkcja modeli A4 i A5 w zakładach Ingolstadt zostanie wstrzymana. Na razie mowa jedynie o okresie 7–11 marca. Z kolei fabryka w Neckarsulm produkująca większe A6 i A7 przewiduje przerwę w okresie 7–18 marca. Nie wyklucza się dalszych decyzji, o których Audi będzie informować na bieżąco.

BMW — wstrzymanie eksportu i sprzedaży w Rosji, przerwy w europejskiej produkcji

BMW postanowiło zawiesić działalność swojej montowni w Kaliningradzie oraz zamrozić sprzedaż na tamtejszym rynku. Braki w dostawach z Ukrainy z kolei przyczyniły się do decyzji o czasowych przerwach w niemieckich i brytyjskich fabrykach.

 

Ford — zawieszenie operacji w Rosji

Osobowy oddział Forda wycofał się z rynku na długo przed konfliktem, głównie z powodów biznesowych. Marka wciąż jednak produkowała auta dostawcze na terytorium Rosji. Działalność została wstrzymana do odwołania.

 

General Motors — wstrzymanie eksportu do Rosji

Amerykanie zaprzestali dostaw nowych aut do Rosji. Rocznie sprzedawali tam około 3 tys. pojazdów.

Honda — wstrzymanie sprzedaży w Rosji

Honda Motor Company ogłosiła, że nie zamierza prowadzić biznesów z Rosją po inwazji na Ukrainę. Sprzedaż nowych aut i motocykli została wstrzymana.

Hyundai — zakłócenia w rosyjskiej produkcji

Hyundai nie może pochwalić się równie imponującymi wynikami, co Renault, ale 27 proc. to wciąż imponujący rezultat. Odpowiada za niego głównie fabryka w Sankt Petersbugu, która wstrzymała działalność od 1 do 5 marca z powodu przerw w dostawach.

 

Jaguar Land Rover i Aston Martin — wstrzymanie dostaw do Rosji

Brytyjskie marki mówią jednym głosem, decydując się na wstrzymanie dostaw w związku z sankcjami nałożonymi na Rosję i wynikającymi z nich utrudnieniami.

Mercedes/Daimler — ograniczenie produkcji w Europie i zawieszenie działalności w Rosji

Mercedes nie podjął decyzji w sprawie konkretnych fabryk. Wiadomo jednak, że przewidywane są zakłócenia w dostawach, które zmuszą producenta do ograniczenia produkcji. Przedstawiciele firmy przyznają, że ich fabryki działają elastycznie. Dostępne zasoby będą rozdzielane tak, by uniknąć całkowitych przestojów. Z kolei ciężarowy oddział — Daimler Trucks — zdecydował się zawiesić biznesy w Rosji i rozstać z Kamazem, którego był udziałowcem.

 

Mitsubishi — wstrzymanie rosyjskiej produkcji

We wtorek 1 marca Mitsubishi poinformowało o wstrzymaniu produkcji w Rosji, realizowanej w ramach spółki z Peugeotem i Citroënem w Kałudze. Producent nie wyklucza też wstrzymania sprzedaży, choć ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła.

Nissan — wstrzymanie eksportu do Rosji i przewidywane przerwy w produkcji

Nissan zawiesił transporty nowych aut na rosyjski rynek, motywując decyzję wyzwaniami logistycznymi. Przewidywane są kolejne problemy, wynikające z sankcji gospodarczych na Rosję. Renault-Nissan ma bowiem swoje fabryki w Rosji oraz duże udziały w lokalnym koncernie AvtoVAZ.

Porsche — zawieszenie produkcji w Niemczech

Fabryka w Lipsku produkująca Macana i Panamerę stoi z powodu braku podzespołów pochodzących z Ukrainy. Wstępnie od 2 do 11 marca, ale termin może ulec wydłużeniu. Warto też wspomnieć o milionie euro przekazanym przez markę na pomoc humanitarną dla uchodźców z Ukrainy.

 

Renault — ograniczenia w rosyjskiej produkcji

Renault blisko współpracujące z koncernem AvtoVAZ i posiadające kilka fabryk w Rosji musi mierzyć się z zakłóceniami w produkcji spowodowanymi brakiem podzespołów z Ukrainy. Firma wciąż nie podjęła decyzji o wstrzymaniu działalności. Warto pamiętać, że Francuzi odpowiadają za 40 proc. produkcji samochodów w Rosji.

Stellantis — powołanie specjalnego zespołu kryzysowego i wsparcie uchodźców

Druga największa siła w europejskiej motoryzacji na razie unika konkretnych i wiążących decyzji. Przedstawiciele koncernu poinformowali jednak o powołaniu specjalnego zespołu wsparcia i przekazaniu kwoty 1 mln euro na pomoc uchodźcom z Ukrainy. Obiecali też zastosować się do wszystkich koniecznych sankcji.

 

Toyota — wstrzymanie produkcji w Rosji i dostaw nowych aut na tamtejszy rynek

Rosyjska fabryka w Sankt Petersburgu wytwarzająca głównie Camry i RAV4 na lokalny rynek stoi od piątku 4 marca do odwołania. Producent boryka się z zakłóceniami w dostawach. Zawieszono również import nowych aut marki produkowanych poza Rosją.

Volkswagen — wstrzymanie eksportu do Rosji, produkcji w tamtejszych fabrykach i przerwy w Europie

Największy producent samochodów w Europie postanowił wstrzymać dostawy nowych aut do Rosji oraz zamrozić działalność lokalnych fabryk wykorzystywanych przez różne marki koncernu. Mowa o zakładach w Kałudze i Niżnym Nowogrodzie. Konflikt wpłynął również na zakłady w Europie, nie wykluczając fabryki w Poznaniu, która z powodu braku części wstrzymuje produkcję do odwołania. Zakłócenia przewidywane są też m.in. w Zwickau, Wolfsburgu czy w czeskich placówkach Škody.

 

Volvo — wstrzymanie eksportu do Rosji i lokalnej produkcji

Volvo nie zamierza dostarczać nowych aut do Rosji, a przy okazji wstrzymuje całą produkcję swoich ciężarówek na Wschodzie. Warto wspomnieć, że szwedzka marka była jedną z pierwszych, które oficjalnie ogłosiły taką decyzję.

Powyższa lista przedstawia stan na dzień 4 marca 2022 roku. Biorąc jednak pod uwagę dynamikę zmian spowodowanych konfliktem rosyjsko-ukraińskim, można spodziewać się dalszych decyzji i kolejnych utrudnień, szczególnie po stronie europejskich fabryk uzależnionych od poddostawców ze Wschodu.

Źródło: Autokult.pl ->

NKP

Dodaj komentarz

Nie jestem robotem.


Top