Jesteś tutaj
Start > Forumowicze posty piszą... > Dziwny dźwięk przy obciążeniu silnika (1.6 DIG-T)

Dziwny dźwięk przy obciążeniu silnika (1.6 DIG-T)

Problem zauważyłem dzisiaj, przy próbie mocniejszego przyspieszenia, gdy obroty podniosły się w okolicę 5000 rpm, pojawił się taki dziwny dźwięk, coś pomiędzy wyciem a głośnym skrzypieniem (coś jak dźwięk towarzyszący otwieraniu starych drzwi w filmach grozy ;)). Dźwięk ustąpił po zdjęciu nogi z gazu. Co ciekawe, zjawisko nie występuje na postoju – można silnik rozkręcić do czerwonego pola i nic niecodziennego się nie dzieje.

Próbowałem też sprawdzić, czy przy mocnym hamowaniu silnikiem gdy obroty szybko skaczą w górę, zjawisko się powtórzy (co prawda mam skrzynię CVT, ale w trybie “ręcznej zmiany biegów” da się to szybko zrobić np. łopatkami przy kierownicy i opóźnienie przy hamowaniu jest mocno wyczuwalne), ale tu też dźwięk się nie pojawia. 

Wynika z tego, że raczej źródłem tego dziwnego dźwięku jest silnik i jego osprzęt, a nie np. układ przeniesienia napędu, skrzynia biegów, itd. Gdyby źródłem tego hałasu była np. skrzynia, to przy hamowaniu silnikiem i obrotach koło 6000 rpm odgłos najprawdopodobniej również by występował. 

Ogólnie samo wystąpienie problemu bądź nie nie zależy od prędkości – dźwięk pojawia się wtedy, gdy gwałtowniej wciśnie się pedał gazu, nie ważne czy to przy ruszaniu z miejsca czy już przy jeździe z z jakąś konkretniejszą prędkością: jeśli ciśnie się “ile wlezie”, a obroty osiągną poziom 5000 rpm, to dźwięk się pojawia, odpuszczenie gazu powoduje natychmiastowe jego ustanie. Przy jeździe delikatniejszej nie widać żadnych niepokojących objawów, wszystko działa normalnie – auto przyspiesza jak zwykle, żadnych niepokojących odgłosów nie ma. Gdyby nie fakt, że akurat dziś rano włączałem się do ruchu na zatłoczonej drodze ekspresowej i chciałem płynnie wjechać z pasa rozbiegowego pomiędzy jadące auta, to pewnie bym nawet tego nie zauważył, bo jak często w normalnym ruchu jeździ się z pedałem wciśniętym do podłogi… 

Ze względu na to, że dźwięk pojawia się  wyłącznie pod obciążeniem, na postoju natomiast nie, moje podejrzenia kierują się w stronę turbosprężarki – oczywiście nie jest to niczym poparta hipoteza, takie sobie gdybanie raczej. Może natomiast na podstawie powyższego opisu komuś nasunął się jakiś inny pomysł – albo wręcz miał już do czynienia z podobnym problemem?

Jestem umówiony w serwisie na 04.01.2021 – do tego czasu autem nie będę jeździł. Jeśli serwis coś ustali, to dam znać w tym wątku, ale to z konieczności chwilę jeszcze potrwa . 

Czytaj na Forum ->

Dodaj komentarz

Nie jestem robotem.


Top